Dzień dobry kochani.

Życzę Wam wszystkiego co najlepsze z okazji Dnia Dziecka, żebyście zawsze byli radośni i szczęśliwi. Ściskam Was mocno.

1. Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej” Piłka dla wszystkich”.

Tekst znajduje się w załączniku. Książka s. 82–83

Rozmowa na temat opowiadania.

− Co śniło się Frankowi?

− O czym opowiadał Adzie?

− Jak zachowywali się chłopcy?

− Co zrobił ich kapitan?

− Kim został Franek na meczu?

− Co powiedzieli chłopcy Frankowi na pożegnanie?

− Co będzie ćwiczył Franek?

− Jak oceniacie zachowanie chłopców na początku, a jak potem, po rozmowie z kapitanem?

2. Wyjaśnienie pojęcia tolerancja.

Tolerancja oznacza cierpliwość i wyrozumiałość dla odmienności. Jest poszanowaniem cudzych uczuć, poglądów, upodobań, wierzeń, obyczajów i postępowania, choćby były całkowicie odmienne od własnych albo zupełnie z nimi sprzeczne. Współcześnie rozumiana tolerancja to szacunek dla wolności innych ludzi, ich myśli i opinii oraz sposobu życia.

 

− Czy chłopcy byli tolerancyjni?

− Czy znacie inne przypadki braku tolerancji? (Wyśmiewanie się z ludzi o innym kolorze skóry, innego wyznania…).

− Czy należy wyśmiewać się z kogoś, dlatego że jest gruby, jeździ na wózku…?

3. Zachęcam do wysłuchania bajki –rymowanki na temat” Dzieci Świata”

https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0

4. Polecam również piosenkę „Jesteśmy dziećmi”

https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ

Tekst piosenki:

1. Czy jesteś z Afryki,
Czy też z Ameryki,
Nie jest ważne gdzie mieszkamy,
Bo jesteśmy tacy sami.

Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.

2. Czy mówisz po polsku,
Czy też po japońsku,
Wszyscy dobrze rozumiemy,
Czego tak naprawdę chcemy.

Ref: Jesteśmy dziećmi! Chcemy miłości!
Jesteśmy dziećmi! Chcemy radości!
Chcemy by często tulono nas
I żeby miło płynął nam czas.

 

5. Karta pracy, cz. 4, s. 54- 59

6. Ćwiczenia: oddechowe, artykulacyjne i słuchowe, na podstawie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek "Dni tygodnia".

Jakie nazwy

dni tygodnia znamy?

Czy wszystkie nazwy

dni pamiętamy?

Jeśli ktoś

lubi takie zadania,

niech się zabiera

do wyliczania.

Powietrza dużo

buzią nabiera

i na wydechu

niech dni wymienia:

− poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela.

Jeśli za trudne

było zadanie,

ćwicz dalej z nami

to wyliczanie.

− Poniedziałek, wtorek, środa, czwartek, piątek, sobota, niedziela.

7. Słuchanie wiersza Ewy Małgorzaty Skorek” Nazwy miesięcy „– utrwalanie nazw miesięcy na jednym wydechu.

Jakie miesiące

w roku mamy?

Czy wszystkie nazwy

miesięcy znamy?

Komu nie sprawi

trudu zadanie,

niech rozpoczyna

ich wyliczanie.

Powietrza dużo

buzia nabiera

i na wydechu

nazwy wymienia:

− styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad, grudzień.

Jeśli za trudne było zadanie, ćwicz dalej z nami to wyliczanie: − styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień, wrzesień, październik, listopad, grudzień

8. Wykonanie pracy” Pożegnalny obrazek dla przyjaciela”

Dzieci podają cechy przyjaciela, które rodzic zapisuje (np. dba o nas, jest pomocny, opiekuńczy, rozbawia nas, czujemy się przy nim bezpiecznie)

Przygotujcie laurkę dla przyjaciela, pierwszą stronę sami zaprojektujcie jak ma wyglądać, w środku wpiszcie cechy swojego przyjaciela. Jak się spotkamy na zakończeniu, to kto będzie miał ochotę przekaże laurkę przyjacielowi.

9. Wykonanie papierowych pacynek paluszkowych. Teczka- karta I, nożyczki, klej.

Dzieci wycinają pacynki, sklejają je. Określają, jakie emocje są przedstawione na buziach Olka i Ady.

10. Ćwiczenia w czytaniu. Książka s. 90–91. Czytanie tekstu „Od buraka cukrowego do cukierka”.

11. Do tego zadania będzie potrzebna kostka mimiczna, czyli na kostce do gry naklejamy karteczki z buźkami przedstawiającymi: radość, złość, smutek, strach, zawstydzenie, zazdrość

Przekazuje link jak można przedstawić te emocje: https://www.superkid.pl/obrazki-do-wydruku-emocje-i-uczucia

Zapytajmy dzieci :

-  Kiedy się złościmy? (Kiedy ktoś lub coś nie pozwala robić tego, co chcemy albo dostać tego, czego potrzebujemy, gdy ktoś chce nam wyrządzić krzywdę).

− Kiedy się smucimy? (Gdy żegnamy się z tym, co straciliśmy albo gdy godzimy się z tym, że niektórych rzeczy nie będziemy mieć).

− Kiedy się boimy? (Gdy czujemy zagrożenie, strach chroni nas przed nim, bo każe nam krzyczeć, uciekać, chować się lub walczyć).

− Kiedy się cieszymy? (Różne osoby cieszą inne rzeczy, zdarzenia).

− Kiedy się wstydzimy? (Gdy różnimy się czymś od innych i oni dają nam to odczuć; gdy nie spełniamy czyichś oczekiwań, nadziei, gdy przyłapano nas na czymś niewłaściwym).

− Kiedy zazdrościmy? (Gdy nie mamy tego, co mają inni – pojawia się wtedy w nas złość lub smutek, możemy czuć jedno i drugie).

Wybrana osoba z rodziny rzuca kostką mimiczną. Nie pokazuje, co wskazała kostka, tylko miną przedstawia odpowiednią emocję. Pozostałe osoby naśladują minę i nazywają związaną z nią emocję.

12. Słuchanie tekstu Jolanty Kucharczyk” Moje uczucia”.

Żal mi minionych wakacji, urodzin, które już były,

i tego, że odwiedziny babci już się skończyły.

Smutno, że tata wyjechał, mama tak mało ma czasu,

i złość mnie bierze, że brat mój robi tak dużo hałasu.

 

Tu, w moim sercu, mieszkają uczucia: miłość, radość i smutek.

Czasem jestem tak bardzo szczęśliwy, lecz czasem także się smucę.

W kieszonce kasztan na szczęście o tym wciąż przypomina,

że wszystko, co jest tak smutne, kiedyś z czasem przemija.

 

Zobacz, już się uśmiechasz, bo znowu będą wakacje,

tata niedługo już wróci, z mamą pójdziesz na spacer.

Po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znów świeci,

po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.

• Rozmowa na temat tekstu.

− Co mieszka w sercu?

− Czy zawsze jest nam wesoło?

− Czy zdarza się, że coś was smuci?

− Czy zdarza się, że coś was złości?

Uczucia, emocje są czymś normalnym, naturalnym, co zawsze towarzyszy ludziom – dorosłym i dzieciom. Ale należy pamiętać o tym, że po burzy zawsze jest tęcza, po deszczu słońce znowu świeci, po chwilach trudnych i smutnych znowu szczęśliwe są dzieci.

13. Rysowanie na kartkach tego, co cieszy dzieci i tego, co je smuci.

Kartkę dzielimy na pół – w lewym górnym rogu rysunek chmurki, a w prawym górnym rogu – słoneczka. Po lewej stronie kartki (chmurka) rysujemy to, co Was smuci, a po prawej stronie (słonko) – co cieszy.

Na koniec:

W sercach dzieci

radość gości

– gdy bezpieczne są

Mają prawo do miłości

– przecież po to są!

Życzę kochane Niedźwiadki miłego i spokojnego tygodnia.

Pamiętajcie o nauce swoich ról.

Pani AniaJ



Załączniki: